- Producten
4.25 ton gewichtslimiet met B-rijbewijs in 2023
De EU wil in 2023 een nieuwe rijbewijsrichtlijn aannemen. Op dit moment wordt onderzocht welke veranderingen deze nieuwe richtlijnen met zich meebrengen en of het haalbaar is deze in de hele EU in te voeren. Wat houden deze nieuwe richtlijnen in voor ons?
Maximaal toegestaan gewicht naar 4250kg
Als het voorstel wordt aangenomen dat nu besproken wordt zal het maximale toegestane gewicht van een auto + aanhanger voor een normaal B-rijbewijs van 3,5 ton naar 4,25 ton gaan. Hiervoor moet je nu nog een B-plus rijbewijs halen maar dat is dan niet meer nodig. Dit betekent dat je met een normaal B-rijbewijs veel bestelbussen zoals de Mercedes Vito en Ford Transit Custom met 750 kg extra laadvermogen mag rijden, mits de auto’s dit mogen laden. Deze verhoging is voor veel branches zoals de onze een hele vooruitgang. Op dit moment hebben de meeste bestelbussen nog geen 3,5 ton maximaal toegestaan gewicht en dat is met een watertank of zwaar gereedschap achterin de bus voor de meeste mensen te weinig.
Minimumleeftijd C-Rijbewijs naar 18 jaar
De minimumleeftijd voor vrachtwagen- en bus rijbewijzen wordt verlaagd naar 18 jaar. Op dit moment mag je op je 18e enkel nog maar een C1-rijbewijs halen voor vrachtwagens tot 7,5 ton. Je C-rijbewijs mag je momenteel pas halen als je 21 jaar oud bent. Maar met de nieuwe richtlijnen mag je dus als je 18 jaar oud bent gelijk voor je groot rijbewijs op.
Digitaal rijbewijs en QR-code
Daarnaast is het de bedoeling dat het digitale rijbewijs een tweede leven wordt ingeblazen. Dit online document is ter vervanging van de pas of papieren rijbewijs, die in veel Europese landen nog wordt gebruikt. Een digitaal rijbewijs zou dus moeten volstaan bij een politiecontrole of het huren van een auto. Er wordt ook gesproken over een QR-code die meer fraudebestendig is dan de huidige chip die wij momenteel in het rijbewijs hebben.
Intrekking rijbewijs geldt in heel de EU
De geplande wijzigingen zullen er ook voor zorgen dat je je rijbewijs in de hele EU kwijt bent wanneer deze wordt ingenomen in een lidstaat. Doordat het een universeel document wordt voor alle lidstaten van de EU, kan het ook worden gecontroleerd door alle lidstaten. Dus wanneer je bijvoorbeeld een rijverbod hebt in Nederland wegens rijden onder invloed, dan zou deze ook gelden in Frankrijk en Duitsland.
Wanneer dan?
De wijzigingen gaan pas door wanneer deze in het nationaal recht worden opgenomen en zullen veranderingen brengen in de examens. Op dit moment worden de nieuwe rijbewijsrichtlijnen besproken door de EU. Zo wordt er ook gekeken naar een verplichte opfriscursus na één jaar rijbewijs en de praktijkopleiding pas te starten na het behalen van het theorie-examen. Al deze voorstellen zorgen ervoor dat er nog geen datum is afgekondigd. Bron
- Producten