- Klanten
’S Werelds Eerste Volledig Elektrische Rioolreinigingsvloot
In steeds meer sectoren wordt overgestapt naar schone energieoplossingen, ook in de rioolreinigingssector. De volledig elektrische eCityJet van Rioned werd eind 2019 gelanceerd. In oktober van dit jaar werd een bedrijf in Nederland het eerste bedrijf ter wereld dat een 100% elektrisch rioolreinigingsvloot lanceerde.
Het is al meer dan vijf jaar geleden dat Elon Musk de volgende woorden uitsprak: "Om in steden schone lucht te krijgen, moet je elektrisch gaan rijden". Ondertussen is de markwaarde van Tesla vele malen groter dan die van andere autofabrikanten wereldwijd en zijn elektrische voertuigen niet meer weg te denken uit het straatbeeld.
Hoewel dit nog niet geldt voor alle commerciële elektrische voertuigen en andere machines die niet voor de weg bestemd zijn, is het moeilijk om het tempo van de verandering te negeren, aangezien velen in de sector deze nieuwe manier van werken al hebben omarmd.
De nieuwe machines in het werkveld
Begin oktober nam Van der Velden Rioleringsbeheer, als eerste ter wereld, een drietal volledig elektrische rioolreinigingsvoertuigen in gebruik.
De nieuwe rioolreinigingsvloot bestaat uit drie nieuwe Mercedes eVito elektrische bestelwagens. De bussen zijn ieder uitgerust met een eCityJet hogedrukreinigingsmachine, welke wordt aangedreven door een set krachtige lithium-ion batterijen. Zo wordt een 100% CO2-neutrale oplossing gecreëerd. Het gebruik van de drie voertuigen zal meer dan 100.000 liter diesel besparen en de uitstoot van het bedrijf met bijna 300 ton verminderen.
De nieuwe bussen zijn de afgelopen maanden ingezet in Amsterdam, 's-Hertogenbosch en Groningen. Nederland heeft zich voorgenomen de uitstoot van broeikasgassen drastisch te verminderen en sneller over te schakelen op duurzame energie. Amsterdam loopt voorop in deze verandering, met de ambitie om in 2030 de eerste emissievrije stad ter wereld te zijn.
Henk F. Verschoor, Equipment Service Manager bij Van der Velden, is er bijzonder trots op dat hij aan deze ambitie kan bijdragen en daarnaast ook nog eens onderdeel is van deze wereldprimeur: "Een volledig elektrische rioolreinigingsvloot past in de missie van ons bedrijf om bij te dragen aan een beter milieu. Daarnaast wilden we als eerste bedrijf in de Nederlandse rioleringsbranche bewijzen dat werken met volledig elektrische voertuigen mogelijk is."
“We zijn er van overtuigd dat elektrisch rijden de nieuwe norm gaat worden in Nederland. In een klein land zoals Nederland zal het geen probleem zijn om elektrische voertuigen te gebruiken, zolang de actieradius maar meer dan 300 kilometer bedraagt.”
De nieuwe eVito bussen hebben een gemiddelde actieradius van 350 km met een enkele laadbeurt. Hiermee kunnen tot 10 reinigings- en ontstoppingsklussen worden geklaard, zonder tussendoor te herladen. De eCityJet heeft alle kenmerken van een traditionele diesel aangedreven machine en is, zelfs met zes lithium-ion batterijen van 5 kWh aan boord, met 690 kg slechts een fractie zwaarder (leeg gewicht).
Celestino Lopes Ramos da Cruz, een zeer ervaren monteur bij Van de Velden, heeft een van de nieuwe machine dagelijks in gebruik en merkt geen verschil in de prestaties en het gebruiksgemak: "Er zijn geen minpunten aan deze versie van de eCityJet in vergelijking met mijn vorige diesel bestelwagen en -machine," legt hij uit.
"De bus en machine zijn 100% elektrisch en bijna volledig geruisloos. Dat maakt het prettiger om 's avonds te werken, ik voel me dan niet bezwaard door het lawaai dat de machine normaal maakt".
"Het grootste verschil is dat ik mijn dag begin bij het laadstation, dat vrij dicht bij mijn huis ligt. Van daaruit rijd ik van de ene klus naar het andere. De werkdag eindigt ook weer bij het laadstation, zodat de bestelwagen volledig opgeladen is als ik de volgende dag weer aan het werk ga."
Dromen verwezenlijken
Van der Velden werkt al jarenlang nauw samen met Rioned en heeft een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling en het testen van de eCityJet. Voor Henk F. Verschoor is de nauwe samenwerking bij het ontwerpen van het volledig elektrische prototype van grote invloed geweest op de beslissing om de nieuwe machines in gebruik te nemen.
"Het testen van de eCityJet was heel belangrijk", legt hij uit. "En ook heel spannend, want de resultaten lieten ons zien dat het mogelijk was om onze droom te verwezenlijken. Dankzij het uitwisselen van informatie konden we ons bedrijf verbeteren en een grote stap zetten in de richting van verduurzaming."
"In het begin waren we niet echt onder de indruk van de actieradius van de eVito, maar we zijn blij dat dit sinds de testperiode een stuk verbeterd is. We kunnen nu al onze klanten bedienen, óók die in de stadscentra, zonder geluids- of stankoverlast!"
- Klanten